Wij overwegen de aanschaf van een tot camper verbouwde Land Rover Defender uit 2012 met diesel emissie euro 5 (2.2 liter motor), welke nog op Frans kenteken staat en op een Nederlandse gezet moet worden. Wij beogen de komende 15-20 jaar daar vakanties door Europa mee te maken. Wat wij ons afvragen: in hoeverre wordt de toegang van diesel kampeerwagens tot het wegennetwerk in Nederland en Europa in die periode verder beperkt? Kunnen wij ons straks nog over snelwegen blijven verplaatsen of worden de beperkende emissiezones uitgebreid van stadskernen tot (ver) daarbuiten? Verschillen die beperkingen voor kampeerwagens tov bedrijfswagens? Welke technische aanpassingen zouden wij aan de auto kunnen laten doen om de uitstoot omlaag te brengen en kunt u daar een globale kostenindicatie van geven? Zouden die aanpassingen dan gedaan moeten worden vóór de RDW-keuring ter verkrijging van Nederlands kenteken, of kan dat ook later? Ik lees ook dat zulke aanpassingen weinig zinvol zouden zijn, omdat bij toetsing het bouwjaar van de auto leidend zou zijn boven technische emissie-reducerende maatregelen. Kunt u dat bevestigen?
Mvg,
Andreas