Waardoor scheurt een thermostaathuis?

Ik ben gisteren van de snelweg geplukt door een berger omdat mijn auto (een Suzuki Alto uit 2003) oververhit was geraakt. De berger zei dat er te weinig koelvloeistof in het systeem zat. Hij heeft het systeem bijgevuld (met water) en ook na ongeveer een half uur geen lek geconstateerd. Ik mocht daarna gewoon naar huis rijden.

Vorige week ben ik bij de garage geweest voor een beurt en apk.

Nu staat de auto opnieuw bij de garage, en nu zeggen zij een gescheurd thermostaathuis te constateren. Na het onderzoek door- en uitleg van de berger denk ik dan eerst dat dat niet kan, en daarna dat als het thermostaathuis idd gescheurd is, dat dat komt doordat het blok oververhit is geraakt, en dat dat komt doordat er bij de beurt geen koelvloeistof bijgevuld is, of het systeem niet voldoende ontlucht is. Mijn vraag is dus wiens diagnose de juiste is, of de meest aannemelijke?

Suzuki
Stel een vraag

Staat je vraag er niet tussen? Stel de vraag dan aan een van onze experts. Alleen ANWB-leden kunnen een vraag stellen.

Wegenwacht

Onze 900 wegenwachten staan klaar om je weer op weg te helpen als je pech hebt.