Ik heb onlangs een 2e-hands Dacia Duster uit 2018 gekocht met een 1,2 Tce motor en net geen 60.000 km op de teller. Een fijne auto en bedoeld om ook de caravan te kunnen trekken.. Omdat de motor licht stotterde moesten, onder garantie, de inlaatkleppen gereinigd. Dat is 4,5 uur werk. De motor rijdt nu weer goed maar het blijkt dat deze direct ingespoten motoren dit euvel allemaal krijgen. Dus over een bepaald aantal km. ben ik weer aan de beurt.
Kan ik door additieven aan de benzine toe te voegen dit probleem voorkomen of zijn die slecht voor de auto, of kan een andere rijstijl van invloed zijn ? Ik begreep sowieso dat het moderne rijden met heel weinig toeren slecht is vanwege te lage oliedruk in de motor waardoor bijv. de distributieketting erg snel kan slijten. Iets waarvoor deze motoren blijkbaar ook gevoelig zijn. Een nog duurdere reparatie, terwijl ik dacht dat als ik een moderne auto koop met ketting ik geen distributieriem meer hoef te laten vervangen want blijkbaar nog duurder dan de vervanging van een riem. Heb ik nou toch een kat in de zak gekocht ??
Graag jullie onafhankelijke advies over additieven toevoegen om de kleppen schoon te houden, de rijstijl of andere manieren om de kleppen schoon te houden en hoe zit dat met de distributieketting versus de -riem.
ANWB helpt je verder
Onderhoud & reparatie
Alles over auto-onderdelen, hoe ze werken en wat het kost om ze te repareren.
Op zoek naar een andere auto
Honderden autotests, tips voor aankoop en het occasionplatform.
Je auto verkopen
Bepaal de waarde van je auto, waar bied je je auto te koop aan en tips om de waarde te verhogen.
Alles over autobanden
Winterbandentests en aanschaf- en onderhoudstips.