Vervuilde inlaatkleppen 1.2 TCE motoren

Ik heb onlangs een 2e-hands Dacia Duster uit 2018 gekocht met een 1,2 Tce motor en net geen 60.000 km op de teller. Een fijne auto en bedoeld om ook de caravan te kunnen trekken.. Omdat de motor licht stotterde moesten, onder garantie, de inlaatkleppen gereinigd. Dat is 4,5 uur werk. De motor rijdt nu weer goed maar het blijkt dat deze direct ingespoten motoren dit euvel allemaal krijgen. Dus over een bepaald aantal km. ben ik weer aan de beurt.
Kan ik door additieven aan de benzine toe te voegen dit probleem voorkomen of zijn die slecht voor de auto, of kan een andere rijstijl van invloed zijn ? Ik begreep sowieso dat het moderne rijden met heel weinig toeren slecht is vanwege te lage oliedruk in de motor waardoor bijv. de distributieketting erg snel kan slijten. Iets waarvoor deze motoren blijkbaar ook gevoelig zijn. Een nog duurdere reparatie, terwijl ik dacht dat als ik een moderne auto koop met ketting ik geen distributieriem meer hoef te laten vervangen want blijkbaar nog duurder dan de vervanging van een riem. Heb ik nou toch een kat in de zak gekocht ??
Graag jullie onafhankelijke advies over additieven toevoegen om de kleppen schoon te houden, de rijstijl of andere manieren om de kleppen schoon te houden en hoe zit dat met de distributieketting versus de -riem.

Stel een vraag

Staat je vraag er niet tussen? Stel de vraag dan aan een van onze experts. Alleen ANWB-leden kunnen een vraag stellen.

Wegenwacht

Onze 900 wegenwachten staan klaar om je weer op weg te helpen als je pech hebt.