Verlies koelvloeistof zonder uitwendige lekkage

De auto lekt koelvloeistof. Best stevig. Ik ben al meerdere keren bij de officiële dealergarage geweest waar mijn onderhoud laat doen. Meerdere keren hebben ze het systeem onder druk gezet en geen lekken geconstateerd. Ik heb aangegeven dat het ergens heen moet gaan waar het verdwijnt c.q. verbrand, want ik zie nooit ergens een plas. En dat zou moeten gezien de snelheid van het lekken. Laatste ontwikkeling is dat ze denken dat de koelvloeistof naar de motor lekt. Dat dacht ik dus ook al eerder, mede gezien de witte rook die soms uit de uitlaat komt. Nu geven ze echter aan dat de hele motor dan zou moeten worden vervangen. Dat vind ik een wat te ruige oplossing, die ook heel duur is. Ik had het idee dat ze toch wel kunnen analyseren waar de koelvloeistof in de buurt van de verbranding komt en dat we dat onderdeel vervangen in plaats van de hele motor. Daar kreeg ik geen antwoord op. Ik ga daar ook nog niet op in omdat ik niet het idee had dat ze vanaf het begin de juiste analyse hadden gemaakt. Ik had namelijk al aangegeven dat het lekker dus volgens mij vooral gebeurde tijdens rijden en dus niet bij stilstand, en het onder druk zetten dus geen zin had. Dus is mijn vraag: wat is het meest waarschijnlijke euvel voor het verdwijnen van de koelvloeistof en welk onderdeel van de motor zou ik dan moeten laten vervangen in plaats van de hele motor?

Merk: Volvo
Type: XC90
Bouwjaar: 2004
Brandstof: Benzine

Volvo
Stel een vraag

Staat je vraag er niet tussen? Stel de vraag dan aan een van onze experts. Alleen ANWB-leden kunnen een vraag stellen.

Wegenwacht

Onze 900 wegenwachten staan klaar om je weer op weg te helpen als je pech hebt.