Beste ANWB Expert,
Ik heb een Mercedes C350e (W205, bouwjaar 2015) met luchtvering. Onlangs zijn aan de voorzijde de draagarmen vervangen.
Sinds deze reparatie is bij het sturen op lage snelheid een tikkend geluid hoorbaar, alsof je over kleine steentjes rijdt. Dit geluid was er vóór de reparatie niet aanwezig.
De monteur heeft dit geluid zelf ook waargenomen en gaf aan dat het tijdelijk verdwijnt wanneer de luchtvering omhoog of omlaag wordt gezet. Volgens hun diagnose komt het geluid uit de veerpoot rechtsvoor.
De monteur vermoedt dat er mogelijk intern iets in de veerpoot is verschoven of beschadigd en noemde dat dit zou kunnen komen doordat de veerpoot tijdens de reparatie “uit de veren heeft gehangen”. De auto is nog geen tien jaar oud.
Mijn vragen zijn:
Is het technisch aannemelijk dat een veerpoot met luchtvering beschadigd raakt door volledig uit te hangen tijdens montage van draagarmen of bij het niet juist ondersteunen van de ophanging?
Zou een dergelijke beschadiging als gevolg van de werkwijze bij de reparatie te beschouwen zijn?
Wat is de normale levensduur van een luchtgeveerde veerpoot bij dit type voertuig, als er vóór de reparatie geen klachten waren?
De garage stelt nu dat de veerpoot vervangen moet worden (ongeveer €1.060) en wil enkel de montagekosten vergoeden.
Ik wil graag weten of het, gezien het tijdsverband met de reparatie en het feit dat het probleem pas daarna is ontstaan, aannemelijk is dat de schade door de werkzaamheden is veroorzaakt.
Alvast hartelijk dank voor uw beoordeling.