Revisie transmissie en koppelomvormer

Op 9 december 2024 heb ik de wagen weggebracht voor het vervangen van de pakkingen van de kleppendeksels en het vervangen van de tussenbak (haakse overbrenging tussen transmissie en cardanas). Door leverproblemen van de tussenbak kreeg ik de auto pas begin januari terug. De rekening was xxxx euro, iets meer dan verwacht maar niet veel meer.

Al snel bleek dat de wagen soms nieuw en ongewenst gedrag vertoonde. Hij “bokt” dan alsof je over opgestroopt asfalt rijdt wat je weleens tegenkomt voor een stopstreep. Dat duurt even en dan is het weer over. Vaak bij rustig rijden en circa 1500rpm. Door te accelereren stopt het bokken.

Aannemende dat het met de motor te maken had (bougies, bobines, bekabeling, injectors allemaal beroerd tijdens de reparatie) heb ik hem weer ingeleverd om dit nieuwe probleem te verhelpen. Het heeft bijna 2 maanden geduurd voordat ze met de conclusie kwamen dat het in de koppelomvormer zit en dat die moest worden gereviseerd. En als dan toch alles los was, dan meteen de transmissie ook reviseren gezien de kilometerstand. Daarmee ben ik akkoord gegaan. De verwachte kosten zouden xxxx euro zijn.

Na de reparatie is het bokken weliswaar minder hevig, maar niet weg. En nu wil het revisie bedrijf de auto een dag hebben om te beoordelen wat er mis is. Op zich niets mis mee, maar…

De transmissie van deze wagen schijnt heel gevoelig te zijn voor de juiste vloeistof. Dat heb ik in december al gemeld, omdat er mogelijk vloeistof moest worden aangevuld na de vervanging van de tussenbak en dat was inderdaad het geval. Ze hebben er echter een Eurol vloeistof in gedaan waarvan ik niet overtuigd ben dat hij geschikt is. Voordat ik akkoord gaf op de revisie heb ik voorgesteld om de hele bak te flushen met de juiste vloeistof, maar dat werd me ontraden want dat was zeker niet de reden. En bij de revisie is weer de Eurol toegepast.

Indien de oorzaak blijkt te liggen in de verkeerde vloeistof, is de transmissie nodeloos gereviseerd. Het lijkt mij dan niet redelijk dat ik daarvoor betaal. Maar als het transmissie bedrijf de vloeistof vervangt en dat niet meldt, heb ik geen poot om op te staan. Ik zou dus graag willen kunnen aantonen dat de vloeistof is vervangen, als dat inderdaad gebeurt.

Hoe kan ik dit regelen? Het lijkt mij dat een onafhankelijke partij een monster moet nemen en dan weer nadat ik de wagen terugkrijg en hij goed rijdt? Bij wie kan ik daarvoor terecht? Of moet ik dit op een andere manier aanpakken?

Volvo
Stel een vraag

Staat je vraag er niet tussen? Stel de vraag dan aan een van onze experts. Alleen ANWB-leden kunnen een vraag stellen.

Wegenwacht

Onze 900 wegenwachten staan klaar om je weer op weg te helpen als je pech hebt.