Ik heb een Peugeot 308 van 2009 met 1.6THP 150Kw motor. Deze heb ik gekocht in 2014 bij een Bovag garage gespecialiseerd in Peugeot. Hij had mij niet gewaarschuwd dat de 1.6 THP motor van die tijd een structureel probleemmotor is, iets dat hij mijns inziens had moeten weten.
Eind 2016 heeft de motor de bekende problemen gekregen geassocieerd aan het distributie systeem. Die is vervolgens voor ongeveer €1200 vernieuwd, samen met brandstofpomp, bobines. Ik was niet blij.
Nu, 30.000km later begint de motor opnieuw probleemmeldingen te geven. “Emissie storing” en soms vermogens verlies alsof het op 3 cilinders rijdt tijdens een aantal kilometers. Daarna rijdt hij weer goed. Er staat 125.000Km op de klok.
De garage stelt dat het vermoedelijk het beruchte “vervuiling” probleem is en dat het granulaat gereinigd moet worden. Hij gaat de auto door een Peugeot dealer laten controleren, maar ik ben mijn vertrouwen in zowel de garage als Peugeot kwijt. Hij heeft het over herstelbedragen van mogelijk enkele duizenden euro’s voor het reinigen alleen. (geen klep of afdichting vervanging)
Nou heb ik twee vragen:
1. Is er een onafhankelijk instantie die de motor kan inspecteren en verifiëren of het inderdaad vervuiling is? Gezien de tijdelijke aard van het vermogensverlies heb ik mijn twijfels. Ik heb vernomen dat de ANWB dat zelf niet doet. Klopt dat?
2. Als het inderdaad vervuild is wat zou redelijke kosten voor reinigen zijn? Ik heb ook prijzen van €500 tot €600 gehoord.
Peugeot 1.6THP probleem
Peugeot
ANWB helpt je verder
Onderhoud & reparatie
Alles over auto-onderdelen, hoe ze werken en wat het kost om ze te repareren.
Op zoek naar een andere auto
Honderden autotests, tips voor aankoop en het occasionplatform.
Je auto verkopen
Bepaal de waarde van je auto, waar bied je je auto te koop aan en tips om de waarde te verhogen.
Alles over autobanden
Winterbandentests en aanschaf- en onderhoudstips.