NOX sensor voor de 3de maal kapot na rit door Duitsland

In 2014 kreeg ik onderweg naar Oostenrijk met mijn vorige auto (VW Sharan 2.0 TDI uit 4/2011 met adblue installatie) een motorstoring. Er moest een adblue sensor vervangen worden. Dit is toen onder coulance regeling gerepareerd. Toen ik enkele weken later weer naar huis terugkeerde deed zich dezelfde storing voor. Bij mijn eigen VW dealer is het probleem weer onder coulance opgelost. Op mijn vraag hoe het toch mogelijk was dat dit zich tweemaal zo kort na elkaar zich voordeed, kreeg ik als antwoord dat de garage in Oostenrijk een bepaalde software update achterwege had gelaten. Ik heb toen geen problemen meer gehad.
Inmiddels bezit ik een aantal jaren een MB V250 uit 2014 (ook met adblue systeem). Nu op de dag van terugkomst uit Oostenrijk kreeg ik na thuis gekomen te zijn een motorstoring. Bij mijn garage hebben ze mijn auto uitgelezen en bleek er een storing te zijn die te maken heeft met de NOx sensor en het adblue systeem. De storing is toen gereset. Adblue was alle keren ruim voldoende aanwezig.
Toen ik de laatste keer met mijn auto met de motorstoring bij de garage was, had de garagehouder toevallig die dag een klant in Oostenrijk te woord gestaan die ook problemen had met de NOx sensor en het adblue systeem.
Toen ging er een lampje bij mij branden en kwam het bovenstaande verhaal van een aantal jaren geleden weer in mijn gedachten.

Mijn vraag is of dit allemaal toevallig is en/of u hier meer klachten over hoort?
Bestaat er wellicht een verband met getankte brandstof langs de snelweg in Duitsland?
Wat kan ik er aan doen om deze storing (vervanging NOx sensor is zeer kostbaar) in de toekomst te ontlopen?

Volkswagen
Stel een vraag

Staat je vraag er niet tussen? Stel de vraag dan aan een van onze experts. Alleen ANWB-leden kunnen een vraag stellen.

Wegenwacht

Onze 900 wegenwachten staan klaar om je weer op weg te helpen als je pech hebt.