In juni 2020 nieuwe auto gekocht bij een Ford autobedrijf.
Onderhoud via dezelfde autobedrijf.
Mei 2025 hoorde ik een klein ratel geluidje in de motor.
Meteen naar autobedrijf gegaan.
Na onderzoek kreeg ik de melding dat de koppeling vervangen moest worden.
Dat vond ik al raar omdat de auto nog maar 83.000 km heeft gereden en jog geen 5 jaar oud is.
Tijdens de reparatie kreeg ik een telefoontje dat er meer aan de hand was.
Er blijkt een kogellager uit elkaar gevallen te zijn in de koppeling / versnellingsbak. Deze kogels zitten nu in de versnellingsbak en deze moet nu ook vervangen te worden. Eerste offerte was €1600,- nu met de versnellingsbak €3800,-
We hebben overlegt met de manager en hij van autobedrijf noch Ford kan of wil hier de verantwoording voor nemen.
We zijn van mening dat we een product hebben gekocht waar we een bepaalde levensverwachting van hebben. Er is geen ‘trauma’ geweest bij de motor, de kogellagers zijn ’gewoon’ uit elkaar gevallen. De auto is goed onderhouden bij hen.
Na zelf onderzoek bij o.a. de ANWB blijkt dat de levensverwachting van zowel de koppeling alsmede de versnellingsbak een minimale levensverwachting hebben van respectievelijk 120.000 km en/of 6 jaar.
Nu zijn deze 2 onderdelen wel gevolgschade aan het gene wat kapot is gegaan namelijk de kogellagers. Die op hun beurt weer onderdeel zijn van de koppeling of de versnellingsbak.
Nu is mijn vraag; geldt de verwachte levensduur ook voor business to business? En moet Ford en/of autobedrijf zijn verantwoording hierin nemen? In mijn mening hebben ze geen deugdelijk product geleverd.
Ze hebben zelf ook al aangegeven dat ze dit nog nooit eerder hebben gezien. De koppeling was niet versleten.