Motorschade 2 jaar na aankoop

Begin februari 2020 kochten wij bij een universeel autobedrijf een Ford Kuga 1.5 Ecoboost 150pk, met op dat moment ca. 50.000km op de teller. De 1e toelatingsdatum van de auto is 27-12-2016. De auto is nu dus bijna 5,5 jaar oud. Wij betaalden EUR 22.000,00

De auto is geƏmporteerd uit Duitsland door de verkoper. Daar is de auto altijd dealeronderhouden geweest. Na aankoop door ons is de auto volgens onderhoudsinterval onderhouden bij een universele garage.

Begin 2022 (januari) bleek de auto koelvloeistof te verliezen. Onderzoek wees uit dat de waterpomp kapot was. We hebben deze, inclusief distributieset, laten vervangen.

Helaas bleek daarmee niet alle problemen opgelost. De auto verbruikt nog steeds koelvloeistof en bij vervolgonderzoek blijkt nu dat er uitlaatgassen in het koelvloeistof reservoir terechtkomen. Volgens onze garage een teken dat i) de koppakking lek is, ii) de cilinderkop gescheurd is of iii) zelf het motorblok een scheur zou kunnen hebben. WIj hebben sinds aankoop ca. 40.000 km gereden.

Wij vinden het vreemd dat een auto met deze leeftijd en kilometrage (minder dan 100.000km) een dergelijk defect vertoont. We hebben hierover gereclameerd bij Ford, aangezien in zowel Europa als de Verenigde Staten veel problemen zijn met de Ecoboost Motoren i.c.m. koelvloeistofverbruik. In de VS lopen mass claims. Ook bij de 1.5 150pk schijnt dit voor te komen. Helaas wil Ford vooralsnog weinig betekenen.

We overwegen nu op basis van non-conformiteit de verkoper te benaderen. Is dit echter nog mogelijk na 2 jaar? Wat is de juiste aanvliegroute om aan te tonen dat de auto dit gebrek al had? Aangezien de bewijslast nu bij ons ligt?

Stel een vraag

Staat je vraag er niet tussen? Stel de vraag dan aan een van onze experts. Alleen ANWB-leden kunnen een vraag stellen.

Wegenwacht

Onze 900 wegenwachten staan klaar om je weer op weg te helpen als je pech hebt.