Dacia Dokker, bouwjaar 2016, 180.000 km
Kern: We hebben onze auto 2x ter reparatie aangeboden bij de garage, maar de klacht bleek bij nader inzien niet te zijn verholpen. Nadat we de auto opnieuw hadden aangeboden ter reparatie bleek dat de motor onherstelbaar is beschadigd (kosten 12.000,- kosten zijn groter dan de waarde van de auto). Garage legt schade nu bij ons neer, maar wij vragen ons af of de garage niet verwijtbaar heeft gehandeld. Het lijkt erop dat zij alleen aan symptoombestrijding hebben gedaan en niet de achterliggende oorzaak hebben achterhaald. In dat geval bestaat de kans dat zij er mede schuld aan hebben dat de motor nu kapot is. Daarnaast vragen wij ons af of je niet redelijkerwijs mag verwachten dat een motor langer meegaat dan 8 jaar en 180.000 km. Garage kan wel uitleggen wat er kapot is aan de motor maar het is voor ons nog onduidelijk waarom dit nu kon gebeuren. We zijn de eerste eigenaar en auto is altijd in onderhoud geweest bij de garage waar we de auto hebben gekocht. Woensdag gaan we met de garage in gesprek. We kennen het stappenplan van de ANWB ‘geschil na onderhoud en reparatie’ en we vragen ons nu af of een ‘second opinion’ door DEKRA is aan te raden als de garage de schuld niet op zich neemt. En wat we van de levensduur van de motor mogen verwachten. Hierbij geven we ook de details over de genoemde reparaties en klachten. We zijn benieuwd hoe jullie deze beoordelen.
- 7-12-2023: Auto hapert soms bij start, meer olieverbruik en brandstofverbruik en soms brand waarschuwingslampje luchtverontreiniging. Auto rijdt verder goed. Klacht doorgegeven voor aanvang van de All- in Dacia onderhoudsbeurt. Op advies van de garage naast de beurt ook bougies laten vervangen, brandstofsysteem reinigen en emissie service uitvoeren om zo de startproblemen en de brandstof/olieverbruik op te lossen. Kosten € 727,74
- 25-1-2024:Enkele weken later dezelfde klachten als bovengenoemd, af en toe hapering bij start en soms gaat het waarschuwingslampje even aan. Op 25-1 na starten van de auto gaan de oranje waarschuwingslampjes luchtverontreiniging en motorstoring aan en auto liep slecht, vermogen viel weg. Garage gebeld en auto meteen voorzichtig naar garage gereden. Conclusie: Auto moest blijven want hiermee durfden ze mij de weg niet op te sturen. 1 van de onlangs vervangen bougies was kapot. Er zijn nu 4 bougies vervangen en tevens moesten de bobine van cilinder 2 en 3 worden vervangen. Bougies vielen onder de garantie, overige kosten € 223,43 voor de bobines + € 73,48 leenauto. Opmerking bij ophalen: onduidelijk waarom bougies stuk waren en bobines vervangen moesten worden. Was een momentopname. Maar hij rijdt nu weer als een zonnetje werd gezegd.
- 2-2-2024: Vrijdag, 1 week later. Auto gestart en na paar km oranje waarschuwingslampjes aan en vermogen viel weg. Auto haperend weer teruggereden naar huis. Even gewacht en opnieuw gestart, weer waarschuwingslampjes aan. Auto laten staan en weer Stam garage gebeld en advies gekregen om de auto door Renault service op te laten halen en naar de garage te brengen. Paar uur later kwam de bergingsauto. Monteur start de auto en alles lijkt weer goed. Geen lampjes meer en samen met monteur een proefrondje gereden. Advies van monteur was om de auto dan zelf naar de garage te rijden omdat de auto anders in een depot kwam te staan (avond).
- 3-2-2024: Zaterdag. In de ochtend de auto gestart: geen waarschuwingslampje en een stukje gereden. Na 10 minuten toch weer de waarschuwingslampjes aan en vermogen viel weg. Garage gebeld, geen monteurs aanwezig maar wel showroom open. Auto rustig naar de garage gereden, waarschuwingslampjes soms aan en soms weer uit.
- 8-2-2024: Bericht gekregen dat bougies nat waren en dat het probleem nu mogelijk de verstuivers waren? Onderdeel zou woensdag komen en getest worden. Ik moest rekening houden met ongeveer €1100,- extra kosten als dit het probleem zou zijn. Vervolgens komt het bericht dat de motor onherstelbaar beschadigd is en vervangen moet worden. Kosten: € 12.002,92. Uitleg is dat zij met camera in de motor hebben gekeken. Van cilinder 1 en 3 was de kap van de klep kapot. Deeltjes naar binnengezogen in de motor, zweeft in de motor en geeft storing. Tevens compressietest gedaan, was ook niet goed. Kan niet meer gerepareerd worden. Op de vraag waarom dit niet eerder is geconstateerd werd gezegd dat het momentopnames zijn. Dus als bij het uitlezen blijkt dat bougies of bobine stuk is, dan wordt dat vervangen en als de auto dan met een proefronde goed loopt dan is het probleem voor de garage weer opgelost.
eventuele oorzaken die de garage heeft genoemd zijn vuile brandstof (motor is wel een aantal keer geflushed bij onderhoud op advies van garage na klachten over olieverbruik). Andere oorzaak die zij noemde was dat de cilinderkop bij eerdere vervanging van de distributieketting mogelijk een kleine beschadiging heeft opgelopen. Maar beide zijn niet meer te achterhalen volgens de garage.
Mogelijk relevante geschiedenis:
- Okt 2017 na 46.000 km moest distributieketting al worden vervangen (dit voel onder de garantie) maar was wel opmerkelijk.
- Juli 2020 – na 99.000 km - Garage gebracht vanwege ratelend geluid en hoog olieverbruik. In eerste instantie wordt geconstateerd dat het (opnieuw) om een kapotte distributieketting gaat. Destijds ook advies gevraagd aan ANWB expert omdat kosten bij ons werden neergelegd. Vervolgens werd diagnose van garage bijgesteld. Het zou gaan om een werkingsgeluid van de motor (dat hebben we zwart op wit). Distributieketting is toen niet vervangen.
- Auto gebruikt wel olie, hiervoor heeft garage motor flushen etc. verschillende keren uitgevoerd. Oliepeil houden we altijd goed in de gaten.
We weten niet of zaken verband kunnen houden, maar mogelijk is deze geschiedenis wel relevant.
Merk: Dacia
Type: Dokker TCE 115 SS Stepway
Bouwjaar: 2016
Brandstof: benzine