Mogelijk gevolg van diesellekkage?

Juli 2018 is de motor van mijn Volvo V70 2.0 D kapot gegaan en is vervangen door is een volledig gereviseerde motor. Er zit 1 jaar garantie op. Nu is onlangs een diesellekkage geconstateerd, deze is verholpen, er bleek een brandstofafvoerslangetje niet goed te zitten bij 1 van de cilinders. Echter na 2 dagen was ik net onderweg en constateer weer dieselstank. Op weg naar de garage viel plotsklaps de motor uit, deze wou ook niet meer starten. Er bleek een spanner te zijn geknapt die ook de multiriem heeft kapot geslagen, een sensor kapot en ook waren er 16 klepregelaars (?) kapot gegaan. Dit is inmiddels allemaal vervangen.  De kosten worden geschat op ongeveer 1800 euro.

Ik heb een aantal vragen:
- is er een causaal verband mogelijk tussen de diesellekkage en de geknapte spanner? kan de riem tegen diesel of is deze mogelijk hierdoor aangetast?
- had de multiriem normaal gesproken niet vervangen moeten worden bij het monteren van de nieuwe motor (of is het normaal dat de oude onderdelen anders dan het motorblok worden overgezet). ik heb destijds nog gevraagd of er nog reparaties aan zaten te komen of dat ik voorlopig vanaf zou zijn, ervan uitgaande dat ik een zo goed als nieuwe motor zou hebben
- het kappen van een spanner of riem heeft nogal wat gevolgen, als een auto volledig in onderhoud is bij een garage had deze dan niet preventief vervangen moeten worden (zeker in het geval dat het een riem was van de oude motor)
- is de garagehouder (waar ik overigens een prima verstandhouding mee heb) iets te verwijten in deze kwestie?

Volvo
Stel een vraag

Staat je vraag er niet tussen? Stel de vraag dan aan een van onze experts. Alleen ANWB-leden kunnen een vraag stellen.

Wegenwacht

Onze 900 wegenwachten staan klaar om je weer op weg te helpen als je pech hebt.