Levensduur druklager

Geachte heer of mevrouw, in 2011 hebben wij een nieuwe Opel Corsa gekocht, de auto is altijd onderhouden bij de dealer, ook al omdat het ‘normale’ onderhoud voor rekening van Opel was in de eerste 5 jaar. De auto is nu 8 jaar oud en heeft 70.000 km gereden. Nu blijkt de druklager versleten, hij lekt en daardoor zijn de koppelingspedalen ook aan vervanging toe. Totale reparatiekosten rond de €1500 + de kosten voor vervangend vervoer à €25/dag voor 5 dagen. Ik vind dat slijtage van de druklager bij 70.000 km niet normaal is en dat ik had mogen verwachten dat bij een nieuwe auto vervanging op een veel later tijdstip aan de orde zou moeten zijn. Alhoewel de garantie natuurlijk al lang afgelopen is vind ik dat het bovenstaande argument mee genomen moet worden in de overweging wie de kosten voor zijn rekening moet nemen. Mede omdat er extra kosten zijn voor vervanging van de koppeling alsmede de kosten van vervangend vervoer omdat ik door de onverwachte reparatie de auto langer kwijt ben dan wanneer ik zo’n reparatie samen met de garage plan. Ik heb eerder mee gemaakt dat dezelfde garage (andere eigenaar) in een soortgelijke situatie uit coulance 40% korting gaf op de reparatie en de kosten voor vervangend vervoer niet in rekening bracht. In dit geval stelt de garage dat zij dit niet gaan doen en dat reclameren bij Opel niet zinvol is. Die gaan zich beroepen op de leeftijd van de auto en de verlopen garantie en er wordt nooit uit coulance korting gegeven in een dergelijke situatie.
Is mijn redenering realistisch, is er een juridische basis of jurisprudentie die mijn redenatie ondersteunt en als dat zo is, hoe pak ik de situatie dan aan.

Opel
Stel een vraag

Staat je vraag er niet tussen? Stel de vraag dan aan een van onze experts. Alleen ANWB-leden kunnen een vraag stellen.

Wegenwacht

Onze 900 wegenwachten staan klaar om je weer op weg te helpen als je pech hebt.