Afgelopen maand kreeg ik tijdens het rijden de melding dat het koelvloeistofniveau te laag was. Toen wat koelvloeistof bijgevuld en regelmatig gemeten. Om zeker te zijn heb ik mijn Ford Focus 1.6 Ecoboost (2012) vanochtend bij de Ford garage achtergelaten. Garage Stern-Ford Haarlem.
Vanmiddag belde de garage met de mededeling dat er uitlaatgassen bij de koelvloeistof gemeten waren en dat er iets mis was met ofwel de koppakking of misschien intern in de motor. Mij werd geadviseerd om verdere problemen te voorkomen en een revisiemotor te monteren. Dat was geen fijn bericht. Extra pijnlijk omdat deze motor pas drieënhalf jaar geleden is geplaatst door dezelfde garage. De Focus rijdt superlekker, ik maak alleen niet zoveel kilometers, 23.000 km heb ik er sinds oktober 2018 mee gereden. De revisiemotor is extern aangeleverd bij de garage en er zat één jaar garantie op. Maar het idee om na zo weinig kilometers nog eens een motorblok te vervangen is me wel wat rauw op mijn dak gevallen. Ik snap dat ik geen aanspraak kan maken op de garantie. Alleen had ik wel heel wat meer kilometers rijplezier verwacht van dit revisieblok. Ford Haarlem heeft contact gehad met het bedrijf waar de revisiemotoren vandaan komen. Het revisiebedrijf houdt zich ondanks de lage kilometerstand vast aan de afgesproken garantietermijn van één jaar. Het revisieblok heeft me toen alles bij elkaar €4750 gekost en nu dus weer het vooruitzicht naar een vergelijkbare uitgave.
De motor is volgens mij nu niet heet gelopen. Er zat nog koelvloeistof in het reservoir. Daarna heb ik met de OBD de auto uitgelezen en daar waren geen foutcodes op te zien. Mijn garage heeft echter slechte ervaringen met het vervangen van de koppakking van de 1.6 Ecoboost motor. Vandaar het advies om voor een revisiemotor te gaan.
Kiest de garage nu voor de meest veilige en dure optie ik kan niet helemaal nagaan of het inderdaad lastig is om de koppakking succesvol te vervangen? De optie die de garage aanbiedt is sowieso de duurste.
Afgelopen januari heeft ze nog een grote beurt gehad en toen was alles in orde. Heb ik nu gewoon domme pech of mag ik ook wat coulance van de garage verwachten?
Merk: Ford
Type: Focus
Bouwjaar: 2012
Brandstof: Benzine
Motorvermogen: Ecoboost 182 pk
Lekke koppakking Ford Focus
Ford
ANWB helpt je verder
Onderhoud & reparatie
Alles over auto-onderdelen, hoe ze werken en wat het kost om ze te repareren.
Op zoek naar een andere auto
Honderden autotests, tips voor aankoop en het occasionplatform.
Je auto verkopen
Bepaal de waarde van je auto, waar bied je je auto te koop aan en tips om de waarde te verhogen.
Alles over autobanden
Winterbandentests en aanschaf- en onderhoudstips.