Een poos terug had ik gevoel dat het intrappen van mijn koppelingspedaal zwaarder was geworden. Ook had ik het idee dat het aangrijpingspunt lager lag dan ik gewend was. Op zich werkt de koppeling prima, maar vooral bij bv filerijden is dat extra vermoeiend. Omdat ik weet dat voor het bedienen van het koppelingssysteem remvloeistof word gebruikt, ben ik toen het nivo van de remvloeistof gaan checken. Daar bleek dat dat nivo tot het minimum was gedaald. Ik heb remvloeistof bijgevuld en nu enkele maanden later is het nivo nog steeds hetzelfde. Blijkbaar is er nergens een lekkage. Ook de hoofdkoppelingscilinder is mooi schoon. Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â
Kan mijn probleem door een defecte hoofdkoppelingscilinder veroorzaakt worden? Krijg je dan dit soort symptomen? Of moet ie ontlucht worden? Is het sowieso mogelijk bij een Golf IV tdi om het aangrijpingspunt van de koppeling af te stellen? Of word dit alles toch door problemen met de koppeling zelf veroorzaakt. Ik ben bang dat als ik hiermee naar de garage ga, dat ze dan gelijk de koppeling willen vervangen, terwijl mijn gevoel zegt dat er in de werking van het koppelen/ontkoppelen zelf niks veranderd is. Graag uw mening over deze casus. met vriendelijke groet, Gerald Chermin.
Merk: Volkswagen golf IV tdi (variant)
Koppeling versleten?
ANWB helpt je verder
Onderhoud & reparatie
Alles over auto-onderdelen, hoe ze werken en wat het kost om ze te repareren.
Op zoek naar een andere auto
Honderden autotests, tips voor aankoop en het occasionplatform.
Je auto verkopen
Bepaal de waarde van je auto, waar bied je je auto te koop aan en tips om de waarde te verhogen.
Alles over autobanden
Winterbandentests en aanschaf- en onderhoudstips.