Het gaat om de volgende auto: VW Passat 1.6 Benzine (1999), 205.000 km.
Sinds een maand hoorde ik bij de eerste start (koude start) van de auto een geborrel onder het dashboard. De auto heeft sinds de Corona lockdown ook niet meer erg veel gereden en heeft wel eens 5 tot 6 dagen stil gestaan waar er eerst聽dagelijks mee werd gereden.
Na een paar andere koude starten ging ik toch even onder de motorklep kijken en zag dat de koelvloeistof onder het MIN streepje was gekomen.
Uiteraard koelvloeistof bijgevuld met de juiste G12 koelvloeistof bestemd voor VW. De auto heb ik altijd goed onderhouden. Vorig jaar heb ik ook een onder andere nieuwe thermostaat laten vervangen.
Toen ik dat geborrel hoorde, ging ik zelf een aantal tests uitvoeren. Allereerst dacht ik aan de koppakking. Alleen na zo een koude start en het geborrel rook ik geen zoete koelvloeistof noch zag ik witte rook uit de uitlaat komen.
1 van de tests was onder andere een nieuwe koelvloeistof dop vervangen. Ik had de oude eraf gehaald en merkte dat de dop erg makkelijk los draaide van de expansietank. Ik startte toen de auto zonder dop op de expansietank om te zien of er iets zou borrelen in de koelvloeistof. Let op het was de eerste koude start en er was geen geborrel onder de dashboard en de vloeistofpeil bleef gelijk. Ik keek in de expansietank geen geborrel noch olie wat van de motor zou kunnen komen. Deed de nieuwe dop erop.
De volgende dag gestart en wederom geborrel onder de dashboard en vloeistofpeil werd minder. De volgende dag gestart met dop eraf van de expansietank en geen geborrel onder het dashboard en vloeistofpeil blijft gelijk.
Oliestok gecontroleerd of er residu zoals wat ze zeggen mayonaise erop zit. Nee die ziet er schoon uit. Dop van de motorolie losgedraaid om te kijken of er mayonaise achtige residu zit, en nee dat ziet er ook mooi uit.
Tot 2 dagen geleden ik de sleutel in stand 2 draaide en de verwarming op max Warm en op stand 2 liet blazen. Na ongeveer een halve minuut startte ik de auto en de auto start gewoon normaal en GEEN geborrel van vloeistof onder het dashboard. Ik deed de klep omhoog en keek naar de vloeistofpeil en dat zag er goed uit dus geen verlies van koelvloeistof en uiteraard zit de dop op het expansievat. Ik heb dit inmiddels 3 dagen gedaan dus elke dag voordat ik start eerst de verwarming aanzetten. Ik ga ervan uit als ik morgen de verwarming niet aanzet dat ik wederom gewoon weer geborrel zal horen en de koelvloeistofpeil toch weer minder zal worden.
Wat denkt u? Toch koppakking? Of lucht? Of zijn/is 1 van de rubberenslangen in het koelvloeistofsysteem poreus? De laatste dagen heeft het ook zoveel geregend dat ik niet echt kon kijken of het gedruppel van onder de motorklep nou regenwater is of koelvloeistof.
Koelvloeistofprobleem
Volkswagen
ANWB helpt je verder
Onderhoud & reparatie
Alles over auto-onderdelen, hoe ze werken en wat het kost om ze te repareren.
Op zoek naar een andere auto
Honderden autotests, tips voor aankoop en het occasionplatform.
Je auto verkopen
Bepaal de waarde van je auto, waar bied je je auto te koop aan en tips om de waarde te verhogen.
Alles over autobanden
Winterbandentests en aanschaf- en onderhoudstips.