Katalysator defect?

Hoi, ik heb een vraag over mijn auto. Ik krijg steeds een lampje motor, en bij uitlezen blijkt dat er iets is met de katalysator. Mijn zoon van 18 heeft net zijn rijbewijs maar gehaald in een heel ander soort auto dus qua koppeling of rijden in een bepaalde koppeling heeft hij het echt anders geleerd dan hoe mijn auto werkt. In het begin dus veel afslaan, dat gaat beter, maar met schakelen doet hij iets geks. Ik heb nu drie keer mijn auto laten uitlezen, de eerste keer was er niks te lezen maar gaf de monteur aan, het kan te maken hebben met het afslaan van de auto. De tweede en derde keer dus de katalysator als storing. Meneer twee zei, je rijdt te korte stukken, je moet wat verder rijden en even op zijn staart trappen om op te branden. En anders een nieuwe katalysator van 1500 euro. Ver gereden, hoge toeren, helaas toch weer een lampje, en toch na opnieuw rijden door zoonlief. Meneer drie zegt dat  het niet kan komen door het koppelen van mijn zoon, maar dat ze moeten kijken of het katalysator is of lek in de motor. Op Google lees ik dat ook een meetding van de katalysator zelf stuk kan zijn.
Mijn dillema is, als ik een nieuwe katalysator aanschaf voor een auto uit 2015 en het toch aan mijn zoon ligt, sloopt hij die weer. Ik wil dus ook weten, zou het kunnen liggen aan zijn rijstijl en zorg ik dat dat in orde komt, voordat ik de katalysator vernieuw. Of kan het daar helemaal niet aan liggen, en is het goed om eens te laten nakijken wat er dan met de katalysator is, voordat ik een nieuwe moet. En derde vraag, is dat nog wel de moeite waard, voor een auto uit 2015 met 136000 op de teller. Ik rij weinig, maar wel elk jaar naar Spanje, daar heb ik momenteel natuurlijk zo geen vertrouwen in. Kunt u me adviseren? Het gaat om een Nissan note.

Nissan
Stel een vraag

Staat je vraag er niet tussen? Stel de vraag dan aan een van onze experts. Alleen ANWB-leden kunnen een vraag stellen.

Wegenwacht

Onze 900 wegenwachten staan klaar om je weer op weg te helpen als je pech hebt.