Kachelweerstand vervangen samen met ventilator/motor

De airco van mijn VW Polo 6R 1.2 TDI uit 2011 schakelt zichzelf uit op stand 1 van de ventilatie. Dit terwijl dit alleen op stand 0 hoort te gebeuren.

Hiermee ben ik naar mijn Volkswagendealer gegaan waar zij mij vertelde dat dit zeer waarschijnlijk om een defecte kachelweerstand (voorschakelweerstand) zou gaan. Dit probleem zou zich mogelijk ook nog kunnen uitbreiden naar ventilatiestand 2 en 3. Mij werd aangeraden om deze te laten vervangen in combinatie met de aircomotor of ventilator. (Mij staat even niet meer bij welke van de 2 er genoemd is). Dit omdat de motor/ventilator ook de oorzaak zou kunnen zijn van het defect. Zou ik deze niet laten vervangen, dan bestaat de kans volgens de medewerker dat mijn weerstand weer opnieuw kapot gaat. De garantie is dan niet van toepassing omdat een ander onderdeel dan het defect zou hebben veroorzaakt.

Totaal kostenplaatje van rond de €500. Inclusief originele VW onderdelen en 2 jaar garantie. Tevens werd mij een tweesde aanbieding gedaan van om en nabij de €250 - €300. Dit zou dan gaan om niet originele onderdelen, maar om nieuwe onderdelen van een autobedrijf uit de buurt met 1 jaar garantie.

Ook las ik op interner veel verhalen over mensen die zelf gaan knutselen en vopr 30 a 40 euro zelf de weerstand vervangen.

Nu heb ik de volgende vragen:
1. Is het advies van de garage om de weerstand in combinatie met de motor/ventilator te vervangen gegrond?
2. Zijn niet-originele onderdelen in deze situatie niet uiteindelijk duurkoop? Of zou de herkomst van de materialen juist niets uitmaken en kan ik mijzelf zo veel geld besparen?
3. Is zelfstandig repareren een realistische optie?

Andere tips en tricks zijn natuurlijk ook welkom!

Volkswagen
Stel een vraag

Staat je vraag er niet tussen? Stel de vraag dan aan een van onze experts. Alleen ANWB-leden kunnen een vraag stellen.

Wegenwacht

Onze 900 wegenwachten staan klaar om je weer op weg te helpen als je pech hebt.