Ik rij met heel plezier een Jaguar I-pace. Ik heb deze auto overgenomen van de eerste eigenaar. Nu blijkt dat deze auto accu problemen kan krijgen en dat wordt een probleem wanneer de batterij uit de garantie gaat vallen, want dan zijn de kosten erg hoog voor vervanging terwijl de rest van de auto nog helemaal super is. Bijvoorbeeld vervangen van de hele accu 50.000 of 1 van de 36 cellen zo'n 6000 euro per cel. Ik overweeg dus de auto te verkopen net voordat de garantie voorbij is.
Kunnen jullie eens een onafhankelijk onderzoek naar doen. Veel particulieren die een tweedehandse electrische auto overnemen kunnen behoorlijk in de problemen komen wanneer de batterij het begeeft. Ofwel, de auto kan ineens van een waarde van 30.000 (5 jaar ouden Jaguar I-pace) naar 0 gaan. Kunnen jullie hier wat mee om daarover onderzoek te doen en een artikel te schrijven?
Mijn vraag ging over de kosten van de batterij wanneer deze niet meer onder de garantie vallen.
Bij de Jaguar ipace zijn cellen vaak instabiel en worden deze onder garantie vervangen.
Echter buiten de garantie kost dat 6.000 euro ex btw.
Er zitten 36 cellen daarvan in de auto. Een complete batterij vervangen kost 50.000 euro.
Zodra de batterij uit de garantie valt wil je de auto kwijt anders zijn de kosten bij een kapotte cel niet meer te overzien t.o.v. een conventionele auto met motor.
Zouden jullie daar eens een artikel willen schrijven en onafhankelijk onderzoek willen doen bij de verschillende fabrikanten.
Eventueel tweede hands kopers waarschuwen dat hun ze opgescheept kunnen worden met enorme kosten wanneer een batterij kapot gaat.