Goedenavond, wij rijden een in dec 2018 aangeschafte Seat Ibiza FR Business Intense DSG-7 115 pk met inmiddels 66.500 km op de teller.
Deze rijdt ca. 1 liter op 19 km, voornamelijk snelweg kilometers.
We overwegen de overstap naar electrisch autorijden en kunnen een VW E-up uit nov 2021 kopen met maar 5.000 km op de teller. De vraagprijs is ca. 19.000 euro exclusief 2.000 euro Sepp subsidie. Het betreft een 32,3 kWh uit november 2021. De Seat inruilen levert ca. 16.000 euro op dus het verschil is ca. 1.000 euro. Er moet nog wel een Wallbox aangeschaft worden i.v.m. het thuisladen. We zijn ook in het bezit van een vijftal zonnepanelen.
Is de E-up een betrouwbare auto?
Moeten we bang zijn voor een teleurstellende actieradius in de winter?
Zou het alsnog verstandig zijn om op nieuwe kleine electrische auto's zoals de Renault 5, Twingo of bijv. de Fiat Panda te wachten omdat bij deze nieuwe generatie de veiligheid en actieradius e.d. wellicht beter zou zijn?
Wat gebeurt er met de subsidieregeling de komende jaren?
En gaat de MRB vanaf 2025 definitief van start?
Vandaar onze voorlopige keuze op de kleine en relatief lichte E-up.
Al met al twijfelen wij wat te doen, nu al overstappen i.v.m. een gunstige inruil of wachten wat de nieuwe kleine electrische auto's gaan doen en of de overheid stand houdt qua instelling MRB...
Is, als we er voor gaan, een dynamisch energiecontract (zoals ook de ANWB aanbiedt) de voordeligste oplossing qau laadkosten?
Wij vernemen graag, waarvoor dank.
Met vriendelijke groet
Merk: Volkswagen
Type: E-up
Bouwjaar: 2021
Brandstof: Electrisch
Is de overstap naar elektrisch verstandig?
Volkswagen
ANWB helpt je verder
Onderhoud & reparatie
Alles over auto-onderdelen, hoe ze werken en wat het kost om ze te repareren.
Op zoek naar een andere auto
Honderden autotests, tips voor aankoop en het occasionplatform.
Je auto verkopen
Bepaal de waarde van je auto, waar bied je je auto te koop aan en tips om de waarde te verhogen.
Alles over autobanden
Winterbandentests en aanschaf- en onderhoudstips.