Hybride opladen nog wel voordelig als je aangewezen bent op de laadpaal in de straat

Enkele vragen over opladen van hybride auto.

Geachte heer / mevrouw,
Sinds vorig jaar april heb ik een Volvo XC-40 hybride aangeschaft.
De accu heeft een bereik van maximaal 40 km. Gedurende de wintermaanden is dat beduidend minder.
Ik heb geen laadpaal aan huis om de accu op te laden en ben dus afhankelijk van de beschikbare laadpaal in de straat.
De tarieven zijn afhankelijk van de aanbieder.
Voor 1 kWh betaal ik afhankelijk van de locatie een bedrag rond de € 0,60 (inclusief starttarief)
De benzineprijs van een voordelige pomp in Goes bedraag € 1,89 per liter.
Als ik uitga van een benzineverbruik van 1: 15 dan kost 100 km 100 : 15 x € 1,89 =
€ 12,60
Voor 40 km heb ik 10 kWh nodig, dus voor 100 km heb ik 25 kWh nodig. Dat kost dan ongeveer 25 x € 0,60 = € 15,00
Dat is dus aanmerkelijk duurder dan benzine.
Ik heb gelezen dan de combinatie benzine met elektrische ondersteuning de nodige brandstof bespaard. En dat het weinig gebruiken van de  accu schadelijk kan zijn voor de levensduur.
Het is ook mogelijk om tijdens het rijden de accu op te laden. Maar dan wordt het brandstofverbruik erg hoog.
Daarom heb ik de volgende vragen:
1.   Is het nog lonend om een hybride accu op te laden als je geen zonnepanelen hebt en geen thuisaansluiting en dus aangewezen bent op de laadpaal in de straat? Voor het milieu is het natuurlijk wel goed.
2.   Is het noodzakelijk de accu regelmatig op te laden om de levensduur niet onnodig te verkorten?
3.   Is het juist dat het benzineverbruik significant laag wordt als de elektrische aandrijving de motor ondersteunt? En ik dat financieel voordelig?
Met vriendelijke groet,
Gerard Stapper

Merk: Volvo
Type: XC40 hybride
Bouwjaar: 2023
Brandstof: benzine en elekrisch

Volvo
Stel een vraag

Staat je vraag er niet tussen? Stel de vraag dan aan een van onze experts. Alleen ANWB-leden kunnen een vraag stellen.

Wegenwacht

Onze 900 wegenwachten staan klaar om je weer op weg te helpen als je pech hebt.