Homokineet kapot na reparatie? APK wel geldig?

Bij de APK en kleine beurt eerder dit jaar, bleek dat de beide homokineten aan de vooras van de wielkant, van onze Seat Altea XL 2007/2008 lek te zijn. Om door de APK te kunnen, moesten de hoezen van beide homokineten vervangen worden.

Enkele maanden na reparatie horen wij in enkele grote bochten naar rechts een tikkend geluid, alsof iets aanloopt.

Bij een second opinion bij een andere Seat dealer/garage blijkt dat de homokineet aan de rechterkant bij de wielkant waarschijnlijk defect is en erger kan worden en dus vervangen dient te worden!

Hoe kan dat de homokineet nu opeens nadat de hoezen vervangen zijn leiden tot een defect binnen 6 maanden na de APK en het vervangen van de hoezen? Voor het vervangen van de hoezen hadden we nergens last van! Mocht achteraf de auto wel APK goedgekeurd worden?

De Seat-dealer/garage waar de hoezen van de homokineten vervangen zijn, wast zijn handen in onschuld, geen garantieaanbod, helemaal niets. Behalve dan een nieuwe factuur voor de vervanging van beide homokineten, waar een paard de hik van krijgt!

Is het verstandig beide homokineten te vervangen, of alleen de homokineet die nu problemen geeft?

Moet de andere homokineet "gecontroleerd" worden?

Is het beter om de aandrijfas(sen) te vervangen zodat ook de homokineten aan de koppelingskant gelijk is meegenomen voor problemen in de toekomst? Is dat goedkoper en slimmer?

Seat
Stel een vraag

Staat je vraag er niet tussen? Stel de vraag dan aan een van onze experts. Alleen ANWB-leden kunnen een vraag stellen.

Wegenwacht

Onze 900 wegenwachten staan klaar om je weer op weg te helpen als je pech hebt.