Peugeot 406 break 1.8 benzine bouwj 2004. Kleine beurt gehad 1 maand voor vertrek naar vakantie. Op vakantie naar noord Italië, met vouwwagen erachter. De auto heeft 2 meters, een voor olie. De ander voor koelvloeistof. Koelvloeistof bleef de gehele reis netjes op 90 graden. Maar de olietemperatuur leek tijdens het laatste stuk van de rit een stuk hoger dan verwacht te liggen. Misschien daarvoor ook al, maar dat was mij toen nog niet opgevallen.
Het stuk vanaf de brennerpas naar beneden heb ik vrij weinig gas gegeven, veelal laten rollen in zijn 5 op een snelheid van tussen de 80 en 90, maar toen daalde de olietemperatuur vrij weinig (het was buiten ook bizar warm/benauwd met volle zon en 35 graden). Nu, wanneer we rondrijden zonder aanhanger in 25-30 graden buitentemperatuur vind ik de olietemperatuur ook hoger dan dat ik hem zou verwachten.
Liggen hiermee problemen op de loer, of komt dit gewoon door de omgevingstemperatuur en het feit dat we hier meer bergweggetjes pakken dan in het vlakke Holland?