Ik heb Saab 9-3 diesel uit 2006 met nu 460k (45k per jaar) op de teller. (dezelfde 8 kleppen motor als een Opel, Alfa, Chrysler enz.) Ik reed voornamelijk lange snelweg kilometers. 80km heen 80 terug per dag over de A2 met 110 á 120 km/uur. De motor is nog in perfecte conditie en loopt zelfs gemiddeld 1 op 17/18. Ik ben een rustige rijder. Nu heb ik weer een zeer grote onderhoudsbeurt uit laten voeren. Een nieuwe distributie riem enz. De auto gebruikt hoegenaamd geen olie.
Ik tankte gewone diesels en 1 op de 7 tankbeurten een premium diesel om alles weer een beetje schoon te maken (Is mij ooit verteld). Ik ben van werkadres veranderd en zal nu ongeveer 20k per jaar gaan rijden. Als de auto nog 1 distributieriem mee kan gaan is de auto 19 jr oud en dan zien we wel weer verder.
Is het nu raadzaam om geheel over te schakelen op premium/V-power diesels zodat alles schoon blijft? Ik merk wel dat de auto op deze diesels beter start.
20 jaar terug had ik een Toyota benzine auto en bij overschakelen naar de betere brandstoffen ging deze auto olie gebruiken. Was de betere brandstof toen te schraal? Hoe is dat nu? Ik wil dit soort problemen nu voorkomen.
Het prijsverschil van de diesels vind ik minder interessant. Het verschil is voor mij nu hooguit 15,-- per maand. Als ik de Saab met premium diesels beter kan onderhouden, vind ik dat belangrijker.
Wat raadt u aan?
Gewone of Premium diesel bij hoge km stand
Saab
ANWB helpt je verder
Onderhoud & reparatie
Alles over auto-onderdelen, hoe ze werken en wat het kost om ze te repareren.
Op zoek naar een andere auto
Honderden autotests, tips voor aankoop en het occasionplatform.
Je auto verkopen
Bepaal de waarde van je auto, waar bied je je auto te koop aan en tips om de waarde te verhogen.
Alles over autobanden
Winterbandentests en aanschaf- en onderhoudstips.