Expert De Jong heeft op 1 juni 2025 via de website een vraag van mij beantwoord over de dode hoek detectie van mijn auto. Bedankt voor uw antwoord. Omdat ik in het verleden bekend was met wet- en regelgeving betreffende de inrichtingseisen van voertuigen ben ik gaan zoeken naar de regels over de dode hoek detectie.
Ik wil graag bekijken of er een juridisch gedragen mogelijkheid is om de uitschakeling van de detectie bij het gebruik van een fietsendrager ongedaan te maken. Dode hoek detectie geeft een extra stukje veiligheid.
Ik ben gaan zoeken in de Europese verordeningen. Ik heb in mijn zoektocht het volgende gevonden:
Verordening (EU) 2018/858 artikel 4, lid 1: mijn auto valt in de categorie M1.
Verordening (EU) 2019/2144 : In artikel 2 staat dat deze verordening van toepassing is op voertuigen van de categorieën M, zoals gedefinieerd in artikel 4 van Verordening (EU) 2018/858, en op systemen, onderdelen en technische eenheden die voor dergelijke voertuigen worden ontworpen en gebouwd.
Artikel 6 betreft geavanceerde voertuigsystemen voor alle categorieën motorvoertuigen: Hierin zijn geen bepalingen over dode hoek detectie opgenomen.
Artikel 7 betreft specifieke voorschriften voor voertuigen categorie M1 en N1. Ook hierin zijn geen bepalingen over dode hoek detectie opgenomen.
In artikel 9 zijn specifieke voorschriften voor bussen en vrachtwagens opgenomen. In dit artikel zijn voor deze voertuigen wel bepalingen over de dode hoek opgenomen.
Verder heb ik geen bepalingen in de Europese regels gevonden betreffende de dode hoek detectie voor personenauto’s. Ik ga er van uit dat alle bepalingen over dode hoek detectie thuis horen in 2019/2144.
Mijn kennis van Europese wetgeving is beperkt en mogelijk heb ik iets over het hoofd gezien.
Ik zou het zeer op prijs stellen als u mij kan helpen.