Beste Experts,
Onlangs ongeveer een week geleden heb ik een auto uit japan ingevoerd en een invoerkeuring gehad bij de Rdw. Hierbij hebben zij een verkeerd Co2 uitstootgehalte aangehouden van 285gram wat overeenkomt met de Ford Explorer V6 3.6L motoren in plaats van de 2.0 liter variant die maar 137gram uitstoot.
Hierdoor moet ik ineens een bpm bedrag van €11.000,- betalen in plaats van de verwachte €3000,-. Dit is een enorm verschil. Nou heb ik een beetje rondgelezen etc en begrepen dat de Rdw de 'Scandinavische rekenmethode' aanhoudt wat uitgaat van extreem hoge co2 gehaltes die nergens op gebaseerd is en er ook veel rechtzaken hierover zijn geweest.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft en weet wat hier tegen te doen is? Ik weet dat ze met het argument komen dat de auto dan niet voor de europese unie geproduceerd is etc etc maar het gaat hier om een Ecoboost model waar Ford om bekendstaat dat ze een hele lage co2 uitstoot hebben en zo zuinig mogelijk worden geproduceerd.
Iemand die raad weet of een manier om dit bij de Rdw te laten corrigeren of desnoods een losse co2 meting ergens kan laten verrichten om aan te tonen dat dit niet klopt?
Merk: Ford
Type: Explorer Ecoboost
Bouwjaar: 2015
Brandstof: Benzine 2.0L Ecoboost Variant
BPM Invoer uit Japan
Ford
ANWB helpt je verder
Onderhoud & reparatie
Alles over auto-onderdelen, hoe ze werken en wat het kost om ze te repareren.
Op zoek naar een andere auto
Honderden autotests, tips voor aankoop en het occasionplatform.
Je auto verkopen
Bepaal de waarde van je auto, waar bied je je auto te koop aan en tips om de waarde te verhogen.
Alles over autobanden
Winterbandentests en aanschaf- en onderhoudstips.