Ik ben (de eigenaar van Ford Transit Custom, met een Euro 6 motor. Op 4 januari jl (2021) was er een storing in het AdBlue systeem, nota Ford van Mossel in Den Bosch:
" A Diagnose
Werkzaamheden
000001 Diagnose IVM AdBlue storing 93,84
Subtotaal 93,84
B Reparatie
Werkzaamheden
000001 Verstuivergat ontstoppen 61,00
Subtotaal 61,00
Kleinmateriaal 7,74
Milieuheffing 2,32
Factuurtotaal
Code % Bedrag ex BTW BTW Bedrag
2 21,00 164,90 34,64
Totaal excl. BTW EUR 164,90"
De storing kwam na 3 weken terug, factuur:
"A Adbluestoring is terug
Werkzaamheden
000001 Adbluestoring is terug 0,00
Subtotaal 0,00
B Diagnose
Werkzaamheden
000001 Diagnose M.B.T. AdBlue storing 164,22
Subtotaal 164,22"
Men heeft e.e.a. gereset en weet niet of het hiermee verholpen is. Zij vermoeden dat er ofwel een defect aan de betreffende sensor, dan wel aan de katalysator kan zijn, het is afwachten of het systeem weer een storing gaat melden.
De garage stelt dat noch de sensor, noch de katalysator op hun werking kunnen worden getest.
De oplossingsstrategie zal in het onverhoopte geval van weer een reparatie zijn:
Eerst de sensor (de goedkoopste reparatie) vervangen, en mocht daarna blijken dat de storing nog steeds optreedt, dan ook de katalysator. Beide zullen respectievelijk veel kosten met zich brengen.
De extra garantie op mijn auto is in juli jl. verlopen.
Mijn vragen zijn:
1. Klopt het dat alleen maar proefondervindelijk kan blijken waar de storing vandaan komt?
2. Is dit volgens uw expertise een acceptabele handelwijze?
3. Zijn er alternatieven?
4. Mag van deze auto (ca. 93.000 km) inderdaad niet worden verwacht dat hij na bijna 5 jaar vrij blijft van dit soort storingen?
NB: op Internet bieden diverse instituties aan om de AdBlue installatie te verwijderen of softwarematig uit te schakelen. Hoe staat u (los van milieueffecten) daar tegenover?
NB: De in mijn auto aanwezige standkachel heeft na aankoop ca. 14 reparatiemomenten gekend, laatstelijk bleek de ontvanger van de afstandsbediening niet te zijn gemonteerd. Nog geeft de standkachel een laag rendement, de garage verklaart dat door emissienormen geen hoge temperatuur kan worden bereikt.
Graag uw visies, uiteraard ben ik graag bereid om mee te werken aan een verder onderzoek door de ANWB of door deze aan te wijzen expert.
AdBlue storingen
Ford
ANWB helpt je verder
Onderhoud & reparatie
Alles over auto-onderdelen, hoe ze werken en wat het kost om ze te repareren.
Op zoek naar een andere auto
Honderden autotests, tips voor aankoop en het occasionplatform.
Je auto verkopen
Bepaal de waarde van je auto, waar bied je je auto te koop aan en tips om de waarde te verhogen.
Alles over autobanden
Winterbandentests en aanschaf- en onderhoudstips.