Sinds 18FEB22 nieuwe C5Aircross Hybrid. Volgens RDW is WLTP E-range 60 km. Wij hebben begrepen dat praktijk E- actieradius wel kleiner is dan WLTP en dat temperatuur daarbij (grote) rol speelt zoals dealer claimt. Maar: Opvallend is dat bij géén van de inmiddels 16 E- laadbeurten (bij lege tractie batterij) de batterij capaciteit volledig wordt benut; max. lading is 12,5 kWh. Volgens door ANWB experts benoemde verwachting zou prestatie 23,4 kWh/100km moeten zijn. Echter, bij huidige (laad)temperaturen overdags van ca 15-18 gr. C. (Allego laadpaal, cap 11kWH) blijft volledige lading 'steken' bij 11,7 kWh en een povere 38 km E- range... (die inderdaad niet overschreden wordt, zelfs niet bij gebruik 'B' (brake) regeneratie modus). De constatering is dat de E- range niet uitkomt boven 75% van de te verwachten door Citroen gestelde norm van 55km in volledige E modus, en dat 'de auto daarmee niet de eigenschappen heeft die wij ervan mogen verwachten' op grond van de verstrekte specificaties. Ons is niet bekend of er vóór aflevering (in showroom) mogelijk sprake is geweest van diep-ontlading o.i.d., maar er lijkt een 'rem' op benutten van volledige E-laad capaciteit (nogmaals: Een hoofdreden om de auto aan te schaffen) Vraag: Is naar uw oordeel een garantie claim gerechtvaardigd waarbij oplossing zou kunnen zijn : Hardware matige regeneratie of vervanging van tractiebatterij, dan wel softwarematige update? Graag vernemen wij uw visie. Wij hebben hangende uw reactie nog géén claim bij dealer/importeur gesteld.
Merk: Citroen
Type: C5 Aircross Hybride
Bouwjaar: 2022
Brandstof: PHEV
Motorvermogen: 225