Ik heb een Mazda5 diesel uit 2011 waar twee jaar geleden door de dealer een nieuwe motor in gezet is. Sindsdien hadden we last van diesel- of uitlaatstank in de cabine, uiteindelijk bleek door lekkende injectoren.
Bij de laatste APK (km-stand rond de 250.000) bleek dat de deeltjes-uitstoot de norm ruimschoots overschreed (4 miljoen!) en moesten we het roetfilter laten vervangen, maar nog steeds vind ik de uitlaatgassen veel erger stinken dan eerst het geval was.
Het nieuwe roetfilter laat alsnog 200.000 deeltjes door, wat me vrij veel lijkt. Is dat normaal voor een nieuw filter?
En klopt het dat onze auto omdat hij uit 2011 is ipv 250.000 vier keer zoveel zou mogen uitstoten?
Ik hoor graag hoe u daar tegenaan kijkt, want ik maak me er toch enigszins zorgen over.
Hartelijke groet,
Dorien Merckens (partner Ton Postema)
ANWB helpt je verder
Onderhoud & reparatie
Alles over auto-onderdelen, hoe ze werken en wat het kost om ze te repareren.
Op zoek naar een andere auto
Honderden autotests, tips voor aankoop en het occasionplatform.
Je auto verkopen
Bepaal de waarde van je auto, waar bied je je auto te koop aan en tips om de waarde te verhogen.
Alles over autobanden
Winterbandentests en aanschaf- en onderhoudstips.