Verborgen gebrek

Ik heb een hyundai kona electric, kenteken XX-XXX-X, van 17-6-2019. Begin dit jaar werd een steeds luider ratelend geluid merkbaar. Kwam boven de autoradio uit. Bij de Hyundai dealer geweest en met een monteur een rondje gereden. Waren volgens hem de lagers van de motor/versnellingsbak. Een bekend probleem. Nu is er een discussie tussen mij en de Hyundai dealer over de kosten. Schijnt een kostbare reparatie te zijn, ca €5.000. Mijn standpunt is dat het hier een verborgen gebrek betreft, wat Hyundai al sinds 2022 weet, zie ook technical service bulletin 22-EV-001H van april 2022. De Hyundai dealer heeft mij nooit geïnformeerd over het mogelijke probleem dat deze auto heeft, anders had ik waarschijnlijk andere keuzes gemaakt (bv verkoop auto, inruil auto voor nieuwer exemplaar). Auto staat nu bij de garage, boden een soort coulance regeling aan, waarbij niet duidelijk was hoeveel mijn aandeel zou moeten zijn, hadden het over ca 1.000 tot 1.500. Ik ben het hier principieel mee oneens. Hyundai heeft er namelijk voor gekozen om geen ruchtbaarheid te geven aan dit probleem, in de verwachting dat dit kostentechnisch voor hen het gunstigst is. Deze economische afweging begrijp ik, maar daar wil ik niet de dupe van worden. Door het niet melden van een mogelijk verborgen gebrek kan er mijn inziens geen beroep gedaan worden op het verlopen van de fabrieksgarantie.

Graag ontvang ik uw standpunt in deze.

Hyundai
Stel een vraag

Staat je vraag er niet tussen? Stel de vraag dan aan een van onze experts. Alleen ANWB-leden kunnen een vraag stellen.

Wegenwacht

Onze 900 wegenwachten staan klaar om je weer op weg te helpen als je pech hebt.